توتون بدون دود خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 70 درصد افزایش می‌دهد

 7 فوریه 2017- یک مطالعه‌ی سوئدی نشان داد استفاده از یک بسته توتون بدون دود در روز به روش dipping tobacco[1]، سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 70 درصد می‌شود.

 محققان موسسه‌ی کارولینسکا در سوئد به بررسی تنباکو یا توتون بدون دود سوئدی که به نام ناس (snus) شناخته می شود بر افزایش مقاومت به انسولین که علت اصلی دیابت نوع 2 است، پرداختند.

 فروش ناس در اتحادیه‌ی اروپا غیر قانونی است اما در سوئد و چندین کشور اسکاندیناوی دیگر قانونی و رایج است، آژانس بهداشت عمومی سوئد در گزارشی اعلام کرده است که 19 درصد از مردان و چهار درصد از زنان  سوئدی از ناس استفاده می‌کنند.

 افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان کاربران ناس مشابه با میزان خطری است که قبلا در مورد افراد سیگاری برای مصرف یک بسته سیگار در روز گفته شده بود.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله Sofia Carlssonمی‌گوید: نتایج تحقیقات ما سوء ظن‌های اولیه در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2  در میان کاربران ناس را تایید کرد، این تأثیر را نمی‌توان به کشیدن سیگار بصورت تفریحی  یا شیوه‌ی ناسالم زندگی این افراد مرتبط دانست.

 برای ارزیابی این خطر، محققان به بررسی ارتباط مصرف ناس و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از اطلاعات 54500 مرد از سال 1990 تا سال 2013 پرداختند، در مجموع در طول این مدت 2441 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

 در مقایسه با افرادی‌ که از ناس استفاده نمی‌کردند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افرادی که یک بسته ناس در روز مصرف کردند، 70 درصد افزایش داشت. میزان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادیکه  بین 5 تا 6 بسته ناس در هفته استفاده می‌کردند، 40 درصد افزایش یافته بود.

 Carlssonوهمکارانش این فرضیه را مطرح کردند که با توجه به نتایج مطالعات تجربی پیشین که در آنها ارتباط نیکوتین با اختلال در حساسیت به انسولین ثابت شده است، تأثیرات نیکوتین را می توان توضیحی برای این یافته‌ها عنوان کرد.

 نویسندگان این مطالعه افزودند: یافته‌های ما بر مصرف بالای ناس به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 تاکید دارد. این خطر مشابه با خطر ابتلا افراد سیگاری به دیابت نوع 2 است بنابراین تغییر مصرف سیگار به استفاده از ناس، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نمی‌شود. نتایج این تحقیق از این تصور که نیکوتین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد، حمایت می کند.

پژوهشگران توضیح دادند که آنها نتوانستند اطلاعات مربوط به استفاده ‌ی زنان از ناس را به دلیل غیر معمول بودن آن در میان زنان آنالیز کنند، با این حال زنان نیز باید خطرات استفاده از ناس را در نظر داشته باشند، اما در مطالعات آتی این بخش از تحقیق جزو بخشهای مهم خواهد بود. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Internal Medicine منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/smokeless-tobacco-increases-type-2-diabetes-by-70-per-cent,-study-reports-91925901.html



[1]روشی که در آن نوع خاصی از توتون مرطوب را در فاصله ی لب و لثه قرار می دهند.